Stephen King, ensamhet och rädsla

 
Jag har mina upp och ner perioder när det kommer till bokläsande, just nu så går det väldigt sakta, men framåt. Läser Stephen Kings "Staden som försvann". Riktigt bra bok än så länge och några oerhört välformulerade stycken om rädsla, barns och vuxnas, samt hur vi hanterar dom vid olika ålder. Där är även en bit som beskriver hur ingen annan kan förstå ett barns rädsla, än ett annat barn, vilket jag håller med om. Vi växer ifrån det med tiden, åtminstone den sortens rädsla och vi glömmer mycket av hur det var att vara liten och mörkrädd. 
   Det finns mycket bra i denna boken som har fått mig att fundera och känna, men inget som var så korrekt beskrivet som detta stycket:
   "Ensam. Ja, det är nyckelordet. det hemskaste ordet som finns i språket. Mord kan inte mäta sig med det, och helvetet är bara en dålig synonym..."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0